Wybaczamy dla własnego dobra po to, aby uwolnić się od naszej przeszłości, od dysfunkcji naszego dzieciństwa, a tym samym ostatecznie pozbyć się wyniesionych z tego okresu deficytów.

Eugenia Herzyk, DDD Dorosłe Dziewczynki z rodzin Dysfunkcyjnych

John Bradshaw w książce „Zrozumieć rodzinę” napisał:

Rodzina dysfunkcjonalna jest stworzona przez dysfunkcjonalne małżeństwo, takie małżeństwa zaś tworzą dysfunkcjonalne osoby, które odnajdują się wzajemnie i żenią ze sobą. Jednym z tragicznych faktów jest to, że osoby dysfunkcjonalne prawie zawsze znajdują inną osobę, która działa albo na tym samym, albo na większym poziomie dysfunkcji.


zdj. pixabay

Rodzinę dysfunkcyjną cechuje:

  • zaburzona komunikacja,
  • brak intymności i poszanowania granic poszczególnych członków,
  • życie z towarzyszącym na stałe wstydem, głównie z powodu zaniedbań i jakości życia rodziny,
  • odgrywanie narzuconych, sztywnych ról, często również zamiana ról między dorosłymi i dziećmi,
  • fasadowe życie w kłamstwie, gdy wszyscy wiedzą, ale udają, że nie ma danego problemu, przy tym tworzą tajemnicę i pozory normalności (np. ukrywanie alkoholizmu w rodzinie, zaprzeczanie konfliktom, przemocy),
  • brak jasnego określania norm i wartości,
  • skłonność do emocjonalnego i/lub fizycznego znęcania się pomiędzy członkami rodziny,
  • brak poczucia bezpieczeństwa,
  • zamknięcie się i izolacja przed otoczeniem,
  • nieumiejętność wyrażania uczuć,
  • miłość warunkowa,
  • patologiczna więź (skutkiem może być np. nieumiejętność separacji czasowej lub stałej (np. wakacyjne wyjazdy dzieci z grupami rówieśniczymi, opuszczeniem domu rodzinnego przez dorosle dzieci),
  • niemożność zaspokojenia indywidualnych potrzeb,
  • nierealistyczne oczekiwania wobec dzieci,
  • tłumienie emocji i adekwatnego wyrażania uczuć poprzez 3 zasady:
    • NIE MÓW! – rodzinny nakaz, mówiący o tym, że wszystko, co dotyczy rodziny ma pozostacć pomiędzy jej członkami; dzieci ze wstydu, z lęku przed karą lub w nadziei, że dzięki takiej ich postawie trudne sytuacje w rodzinie ulegną poprawie,
    • NIE UFAJ! – rodzinny nakaz, by nie ufać nikomu, również temu, co samemu się widzi, słyszy i czuje; skutkiem takiej postawy jest brak poczucia bezpieczeństwa i brak oparcia w sobie,
    • NIE CZUJ! – to rodzinny zakaz odczuwania i – tym bardziej – wyrażania własnych uczuć. Członkowie rodziny tłumią własne emocje, nie rozmawiają o nich, mogą również utracić zdolnośc do ich odczytywania u siebie i innych, co prowadzi do zaburzenia komunikacji i trudności w tworzeniu zdrowych relacji z innymi.

Toksyczne role, w których obsadzane są dzieci w rodzinach dysfunkcyjnych (a także z problemem alkoholowym) to:

  • dziecko – bohater, opiekun:
    • czuje się odpowiedzialne za rodzinę, stara się udowodnić całemu otoczeniu, że w domu „wszystko jest w porządku”,
    • wytraca własną energię na dowartościowywanie i wspieranie swoich opiekunów,
    • w przypadku istnienia młodszego rodzeństwa, przejmuje obowiązki rodziców,
    • nie sprawia kłopotów w środowisku rodzinnym i szkolnym,
    • stawia sobie zawyżone wymagania,
    • nie ma czasu na dziecięcie zabawy,
    • własne problemy „trawi” samo,
    • żyje w ciągłym napięciu,
    • brak mu asertywności,
    • to dziecko z wbudowaną odpowiedzialnością za siebie i innych, skupione na zadaniach, samodzielne i surowo rozliczające siebie z wszystkiego, czemu nie może podołać;
  • dziecko – kozioł ofiarny, czarna owca:
    • w przeciwieństwie do „bohatera” staje się celem, w którym rodzice widzą swoje źródło niepowodzeń;
    • nieświadomie swoim zachowaniem odwraca uwagę od faktycznych problemów rodziny;
    • rozpaczliwie pragnie zauważenia (stąd m.in. kłamstwa, manipulacje, łamanie norm i zasad, np. bójki czy konflikty w które wchodzi lub samo prowokuje), społecznie określane jako „trudne dziecko”;
    • nie doświadcza gratyfikacji społecznych;
    • odczuwaną od innych wrogość i wściekłość przypisuje otoczeniu;
    • świat widzi jako zagrażający i naznaczający;
    • kieruje się zasadą, że najlepszą obroną jest atak;
    • własne napięcie rozładowuje autoagresją lub agresją wobec innych,
    • to dziecko poszukujące odzwierciedlenia w grupach rówieśniczych, najczęście równie trudnych jak ono, cierpiące z powodu braku miłości, szacunku i uznania;
  • dziecko – maskotka, aniołek, błazen:
    • na pozór wesołe, śmiechem i błazenadą automatycznie reaguje na stres,
    • ma problemy z rozładowaniem napięcia w adekwatny do sytuacji sposób,
    • błaznuje, by zdobyć uznanie otoczenia,
    • cele osiąga poprzez manipulacje,
    • często ma etykietę nieznośnego, zbyt hałaśliwego i natarczywego dziecka,
    • nikt nie odbiera go poważnie, stąd czuje się nierozumiane i pomijane,
    • ucieka od problemów,
    • staje się agresywne, gdy poczuje się odrzucone,
    • obawia się pogłębiania relacji,
    • wewnątrz to dziecko pełne smutku i żalu;
  • dziecko we mgle:
    • w sytuacjach trudnych „schodzi z oczu”,
    • najlepiej czuje się w izolacji od innych,
    • ucieka w świat wyobraźni i fantazji, by nie doświadczać wewnętrznych napięć i lęków,
    • odbierane przez otoczenie jako dziwne, nieobecne, a za tym stoi jego nieufność, poczucie nieadekwatności i słabe umiejętności interpersonalne,
    • zazwyczaj jest samotnicze lub funkcjonuje w świecie wirtualnym lub w hermetycznych niewielkich grupach innych osób we mgle,
    • nie podejmuje inicjatyw, ponieważ nie wierzy we własne siły i umiejętności,
    • sprzeciw wyraża zazwyczaj poprzez bierny opór,
    • wzrasta w poczuciu żalu, beradności i braku nadziei.

U osób z syndromem DDD (Dorosłe Dziecko z rodziny Dysfunkcyjnej) obserwuje się specyficzne objawy, w tym m.in.:

  • brak umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami, np. złością, frustracją oraz niepowodzeniami i konfliktami,
  • obniżone poczucie własnej wartości,
  • brak zaufania do innych osób,
  • nasilone odczuwanie nieprzyjemnych emocji – od emocjonalnej pustki i lęku, po strach, rozdrażnienie i smutek,
  • tendencję do zamartwiania się przyszłością,
  • przekonanie o własnej samowystarczalności,
  • problemy w wyrażaniu prawdziwych emocji i trudność w zwracaniu się do innych o pomoc,
  • lęk przed wchodzeniem w związki, wycofanie w sferze bliskich relacji, intymności, seksu,
  • lęk przed odpowiedzialnością, popełnieniem błędów,
  • brak umiejętności rodzicielskich.