Fot. Gabinet psychoterapii superEGO

„Im głębszy mamy kontakt ze sobą, tym więcej autentyczności jest w naszym języku. Dziecko lub dorosły, którzy mają odwagę skonfrontowania się ze swoimi głębszymi emocjami, na przykład z lękiem przed wykluczeniem ze swojej społeczności lub grupy, podejmują w ten sposób ważny krok w kierunku odzyskania spokoju i stabilności psychicznej.
Takiej osobie można później pomóc w postawieniu dalszych kroków w obszarze poza językiem, a zatem także poza lękiem. Tam, blisko istoty naszego człowieczeństwa, nie ma ani lęku, ani strachu. Nie chodzi nam jednak o powrót naszej świadomości do stanu dzieciństwa.  Owszem, świadomość niemowlęcia znajduje się poza językiem, a małe dzieci nie odróżniają samych siebie od świata zewnętrznego, przez co są zdane na opiekę dorosłych.”

„Uczucia empatyczne, takie jak radość, smutek, współczucie, zaufanie i miłość są mostami między nami i innymi ludźmi, natomiast złość, zazdrość, duma i triumf to filtry, które służą do obrony przed otoczeniem.
Na dłużą metę przekształcają się jednak w mechanizmy obronne, z którymi nie potrafimy sobie poradzić. Wtedy pojawia się głębokie poczucie osamotnienia − paradoksalnie tak częste wśród nas, ludzi dwudziestego pierwszego wieku.”

„Dzieci nie potrzebują zachęty do rozwoju i tylko w wyjątkowych wypadkach korzystają z terapii. Dużo większą wartość ma dla nich wsparcie w naturalnym procesie dojrzewania. Częścią tego zadania jest, oczywiście, pomoc w przyswojeniu umiejętności, których będą potrzebowały jako członkowie nowoczesnego społeczeństwa.”

SPIS TREŚCI

I. Czym jest empatia?
Wszystko mamy już w sobie
Czy można wytrenować radość życia?
Terapia, rozwój osobisty i naturalne kompetencje
Język, uczucia i fundament wewnętrzny
II. Empatia, która trzyma cały świat razem
Rozważania ogólne
Wewnętrzna i zewnętrzna pojemność
Dzieci, społeczeństwo i rodzina
Dzieci i szkoła. Empatia w środowisku korzystnym dla nauki i rozwoju
Marzenie o dobru. O dzisiejszych dzieciach i ich wyborach
Najsolidniejsza waluta
III. Empatię można ćwiczyć
Jak mogę poznać swoje kompetencje?
Jak połączyć ze sobą wszystkie kompetencje
Perspektywy
Kompetencje relacyjne. Sztuka dostrzegania drugiego człowieka takim, jaki jest
Zaufanie do siebie i świata
IV. Dodatek
Ćwiczenia z dziećmi
Dzieci, bliskość, natura

Empatia wzmacnia dzieci. Trzyma cały świat razem, Jesper Juul, Helle Jensen oraz Peter HØEG, Jes Bertelsen, Steen Hildebrandt, Michael Stubberup, Wydawnictwo MiND 2018