Niezwykła książka. Przedstawienie nowatorskich badań na temat mózgu, rodzicielstwa i  rozwoju emocjonalnego w cudownym stylu sprawia, że jest to dzieło popularnonaukowe w najlepszym wydaniu. Wciągająca pozycja, która zawiera wyraziste oraz odmieniające życie przesłanie i stanowi obowiązkową lekturę dla rodziców, decydentów politycznych, studentów, tak naprawdę wszystkich tych, którym zależy na zdrowszej i szczęśliwszej przyszłości.

Dr. Graham Music, specjalista w dziedzinie psychoterapii, Tavistock Clinic, Londyn, oraz autor Nurturing Natures.  


Znaczenie miłości
wyjaśnia, dlaczego czułe relacje są istotne dla rozwoju mózgu w początkowych latach życia oraz jak te wczesne interakcje mogą w trwały sposób wpłynąć na przyszłe zdrowie fizyczne i emocjonalne. Drugie wydanie stanowi kontynuację sukcesu pierwszej wersji książki, aktualizując badania naukowe, przedstawiając najnowsze odkrycia w zakresie genetyki i związku umysł–ciało oraz obejmując nowy rozdział, który podkreśla większą świadomość roli okresu ciąży w kształtowaniu przyszłego stanu emocjonalnego i fizycznego dziecka. Sue Gerhardt zwraca szczególną uwagę na dalekosiężne skutki wczesnego stresu dla rozwijającego się układu nerwowego małego dziecka. Kiedy w początkowych latach życia coś jest nie tak, zależne dziecko musi się dostosować; w tej chwili wiemy, że dostosowuje się także mózg. Wczesny stres wywiera szczególny wpływ na ośrodek emocjonalny mózgu oraz układ odpornościowy, które mogą się stać mniej efektywne. To sprawia, że w przyszłości dziecko jest bardziej podatne na różnorodne zaburzenia, takie jak depresja, zachowanie aspołeczne, uzależnienie lub anoreksja, jak również na choroby somatyczne.
Znaczenie miłości to przystępna, fascynująca prezentacja najnowszych odkryć neuronauk, psychologii rozwojowej i neurobiologii – badań, które mają znaczenie dla nas wszystkich. Jest to nieoceniony i niezwykle popularny przewodnik zarówno dla rodziców, jak i specjalistów.

Sue Gerhardt prowadzi prywatną praktykę psychoterapii psychoanalitycznej od 1997 roku. Jest również współzałożycielką Oxford Parent Infant Project (OXPIP), pionierskiej instytucji charytatywnej, która obecnie zapewnia pomoc psychoterapeutyczną setkom rodziców i dzieci w hrabstwie Oxfordshire, stanowiąc również prototyp wielu podobnych organizacji w całym kraju. Jest także autorką The Selfish Society (2010).


Wpływ wczesnego maltretowania oraz zaniedbania na mózg dziecka przypomina inne formy stresu; takie doświadczenia uwrażliwiają reakcje na stres i wywołują wydzielanie dużej ilości kortykoliberyny oraz kortyzolu. Traumatyczne doświadczenia wczesnego dzieciństwa, takie jak deprywacja macierzyńska, która jest niezwykle stresującym przeżyciem dla zależnych dzieci, mogą również wpływać na emocjonalne obwody mózgu, ograniczając szybko rozwijający system połączeń między korą okołooczodołową, przednią częścią zakrętu obręczy i ciałem migdałowatym przez podwzgórze – system, który jest w stanie powstrzymać impulsywne ciało migdałowate. Doświadczenia takie mogą również naruszyć równowagę między serotoniną i dopaminą w korze okołoczołowej oraz w przedniej części zakrętu obręczy. W rzeczywistości wydaje się, że wpływają one na ogólną objętość mózgu, zwłaszcza na rozmiar kory przedczołowej. Im wcześniej dziecko jest krzywdzone lub zaniedbywane, tym mniejsza jest objętość jego mózgu, w szczególności kory przedczołowej, która odgrywa tak istotną rolę w kontrolowaniu i łagodzeniu gwałtowniejszych reakcji na strach ciała migdałowatego.

Mózg dziecka jest najbardziej wrażliwy na stres w momencie jest najbardziej intensywnego rozwoju. Okres, w którym obszar mózgu staje się metabolicznie aktywny, to ten, w którym ma on największy wpływ na repertuar zachowań jednostki. Wydaje się więc bardzo prawdopodobne, że uraz psychiczny wywiera największy wpływ na reakcje stresowe w momencie ich rozwoju – do 3. roku życia. (…) Ogólnie rzecz biorąc, stres we wczesnym okresie życia może doprowadzić do znacznego upośledzenia zdolności jednostki do reagowania na stres w przyszłości. /s. 165-166/


SPIS TREŚCI:

Przedmowa Steve’a Biddulpha 
Podziękowania 
Wprowadzenie do wydania drugiego 

Część I
Fundamenty: niemowlę i jego mózg 

1. Zanim je poznamy 
2. Powrót do początków
3. Rozwój mózgu 
4. Destrukcyjny kortyzol 
Wnioski do części I 

Część II
Kruche fundamenty i ich konsekwencje 

5. Zagłuszanie uczuć. Związek między wczesną regulacją emocjonalną a układem odpornościowym 
6. Dziecko melancholiczne. Jak wczesne doświadczenie może zmienić chemię mózgu, prowadząc do depresji w dorosłym życiu 
7. Aktywna krzywda. Związek między urazem psychicznym w wieku niemowlęcym i w wieku dorosłym 
8. Udręka. Związek między zaburzeniami osobowości a wczesnym doświadczeniem 
9. Pierwotna wina. Wpływ surowego traktowania dzieci na brak uczucia empatii wobec innych ludzi 

Część III
Zbyt wiele informacji, za mało rozwiązań. Gdzie nas to zaprowadzi? 

10. „Kiedy wszystko inne zawiedzie, przytul misia”. Naprawianie szkody 
11. Narodziny przyszłości 

Bibliografia 
Indeks 

Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu, Sue Gerhardt, WUJ 2016