Empatia wyrasta ze samoświadomości; im bardziej jesteśmy otwarci na nasze własne emocje, tym bardziej odczytujemy uczucia innych. (…)
Kluczem do wyczucia emocji innej osoby jest zdolność odczytywania sygnałów niewerbalnych: tonu głosu, gestu, wyrazu twarzy i tym podobnych.
(…) kiedy słowa danej osoby nie zgadzają się z tonem jej głosu, gestami czy innymi sygnałami niewerbalnymi, na jej prawdziwe emocje wskazuje nie to, co mówi, ale to jak to mówi.
s. 159-161
Zdolność mającą kluczowe znaczenie w panowaniu nad impulsami jest odróżnianie uczuć od działań oraz uczenie się lepszego podejmowania decyzji emocjonalnych poprzez opanowywanie najpierw impulsu do działania, a potem odkrywanie i analizowanie alternatywnych sposobów działania i ich konsekwencji. Wiele umiejętności zależy od zakresu inteligencji interpersonalnej; są to: odczytywanie sygnałów emocjonalnych i społecznych, słuchanie, zdolność opierania się ujemnym wpływom, umiejętność patrzenia z punktu widzenia innej osoby i zrozumienie, jakie zachowanie jest dopuszczalne w danej sytuacji.
s. 400
SPIS TREŚCI:
Wstęp do jubileuszowego wydania w dziesiątą rocznicę publikacji Inteligencji emocjonalnej
Część I
MÓZG EMOCJONALNY
Po co nam emocje?
Anatomia porwania emocjonalnego
Część II
NATURA INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ
Kiedy mądry jest głupi
Poznaj siebie
Niewolnik namiętności
Mistrzowska zdolność
Korzenie empatii
Sztuka współżycia
Część III
INTELIGENCJA EMOCJONALNA STOSOWANA
Bliscy wrogowie
Kierowanie z sercem
Umysł i medycyna
Część IV
PRZEDZIAŁY MOŻLIWOŚCI
Kociołek rodzinny
Uraz i ponowne emocjonalne uczenie się
Temperament nie jest wyrokiem przeznaczenia
Część V
WYKSZTAŁCENIE EMOCJONALNE
Koszty analfabetyzmu emocjonalnego
Kształcenie emocji
Inteligencja emocjonalna. Sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu, lecz od umiejętności kierowania emocjami, Danie Goleman, Wydawnictwo Media Rodzina 2007