Niektóre  z cech dziecka z autyzmem:

  • ma problem z kontaktem wzrokowym (kontakt jest wybiórczy, przelotny bądź nie ma go wcale),
  • nie dzieli wspólnego pola uwagi,
  • ma problem z koncentracją i uwagą,
  • ma problem z nadawaniem lub/i rozumieniem mowy (mówi w niezrozumiały sposób dla otoczenia),
  • powtarza słowa, zwroty, zdana, hasła reklamowe etc. (echolalia bezpośrednie i odroczone),
  • rozwija się w sposób nieharmonijny (opóźniony rozwój psychomotoryczny),
  • nie reaguje na własne imię,
  • nie potrafi naśladować,
  • nie gestykuluje (brak wskazywania placem itp.),
  • ma trudności w samodzielnym funkcjonowaniu,
  • nie komunikuje własnych potrzeb (nie zgłasza kiedy jest głodny, ma problem z treningiem czystości),
  • ma problemy w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami (nie zauważa obecności drugiej osoby),
  • nie rozumie obowiązujących zasad np. biega i krzyczy w miejscu publicznym),
  • zachowuje się niezrozumiale dla rówieśników i otoczenia (podskakuje, macha rączkami, piszczy, biega w kółko),
  • koncentruje się na przedmiotach bardziej niż na relacjach z druga osobą („często zawiesza wzrok na danym punkcie/przedmiocie”),
  • używa zabawek nieadekwatnie dla przeznaczenia np. jeździ samochodem po ścianie, bawi się pilotem, kluczami itp,
  • przywiązuje się do miejsc i przedmiotów (trudność z akceptowaniem zmian),
  • przejawia schematyczne zachowania (rytuały, stereotypie),
  • złości się bez wyraźnego powodu (zachowania agresywne lub/i autoagresywne),
  • jest labilny emocjonalnie (szybkie i częste zmiany emocji),
  • ma problem z przetwarzaniem bodźców sensorycznych (podwrażliwości, nadwrażliwości).

Czytaj TU