Niektóre z cech dziecka z autyzmem:
- ma problem z kontaktem wzrokowym (kontakt jest wybiórczy, przelotny bądź nie ma go wcale),
- nie dzieli wspólnego pola uwagi,
- ma problem z koncentracją i uwagą,
- ma problem z nadawaniem lub/i rozumieniem mowy (mówi w niezrozumiały sposób dla otoczenia),
- powtarza słowa, zwroty, zdana, hasła reklamowe etc. (echolalia bezpośrednie i odroczone),
- rozwija się w sposób nieharmonijny (opóźniony rozwój psychomotoryczny),
- nie reaguje na własne imię,
- nie potrafi naśladować,
- nie gestykuluje (brak wskazywania placem itp.),
- ma trudności w samodzielnym funkcjonowaniu,
- nie komunikuje własnych potrzeb (nie zgłasza kiedy jest głodny, ma problem z treningiem czystości),
- ma problemy w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami (nie zauważa obecności drugiej osoby),
- nie rozumie obowiązujących zasad np. biega i krzyczy w miejscu publicznym),
- zachowuje się niezrozumiale dla rówieśników i otoczenia (podskakuje, macha rączkami, piszczy, biega w kółko),
- koncentruje się na przedmiotach bardziej niż na relacjach z druga osobą („często zawiesza wzrok na danym punkcie/przedmiocie”),
- używa zabawek nieadekwatnie dla przeznaczenia np. jeździ samochodem po ścianie, bawi się pilotem, kluczami itp,
- przywiązuje się do miejsc i przedmiotów (trudność z akceptowaniem zmian),
- przejawia schematyczne zachowania (rytuały, stereotypie),
- złości się bez wyraźnego powodu (zachowania agresywne lub/i autoagresywne),
- jest labilny emocjonalnie (szybkie i częste zmiany emocji),
- ma problem z przetwarzaniem bodźców sensorycznych (podwrażliwości, nadwrażliwości).
Czytaj TU