Fot. Gabinet psychoterapii superEGO

Kompleksowe źródło wiedzy dla terapeutów pracujących z dziećmi i młodzieżą
Drugie, zmienione wydanie podręcznika światowej sławy specjalistów zawiera wszystkie narzędzia potrzebne do prowadzenia skutecznej terapii dzieci i młodzieży. Niniejszy tom uwzględnia również najbardziej aktualne udoskonalenia i adaptacje metod leczenia oraz przedstawia dodatkowe interwencje oparte na dowodach.
Najważniejszą część podręcznika stanowią zwięzłe rozdziały poświęcone konkretnym programom psychoterapii. Autorzy poszczególnych metod omawiają ich teoretyczne podstawy, opisują sposób przeprowadzania interwencji sesja po sesji, podsumowują wyniki badań na temat skuteczności terapii oraz wskazują nierozwiązane problemy, z którymi należy się uporać.
Ten kompleksowy podręcznik będzie przydatny zarówno dla psychologów zajmujących się dziećmi i młodzieżą, jak i dla psychiatrów i specjalistów z pokrewnych dziedzin (niezależnie od orientacji teoretycznej), badaczy i studentów.
Podręcznik zawiera metody leczenia::

  • lęku, depresji, zaburzeń stresu pourazowego, anoreksji psychicznej, moczenia się,
  • zaburzeń obsesyjno-kompulsyjnych, opozycyjno-buntowniczych i zaburzeń zachowania,
  • ADHD, zaburzeń ze spektrum autyzmu,
  • zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych
  • samouszkodzeń i myśli samobójczych, bulimii psychicznej oraz zanieczyszczania się kałem- nieuwzględnionych w poprzednim wydaniu

„Weisz i Kazdin są uznanymi na świecie autorytetami w dziedzinie opartych na dowodach psychoterapii dzieci i młodzieży, a ich książka jest lekturą obowiązkową. To wydanie różni się od poprzednich znacznie szerszym zakresem oraz wnikliwością w ocenie dowodów. Chociaż omawiane problemy są dość złożone, całość napisana jest w sposób potoczysty i przystępny. Każdy, kto interesuje się tymi zagadnieniami, będzie czerpał przyjemność z lektury tej książki, a jednocześnie znacznie poszerzy swoją wiedzę”.
Michael Rutter, M.D., Instytut Psychiatrii, Psychologii i Neurobiologii, King’s College London, Wielka Brytania

Największym wyzwaniem, przed jakim stoją dzisiejsi psychoterapeuci i badacze psychoterapii, jest personalizacja psychoterapii opartej na dowodach przy wykorzystaniu dostępnego zestawu metod terapeutycznych i narzędzi monitorowania. Dotyczy to zarówno psychoterapii osób dorosłych, jak i dzieci i młodzieży. Trudno mi sobie wyobrazić lepsze źródło do uporania się z tym zadaniem niż ta wybitna książka.
Wolfgang Lutz, Ph.D., Wydział Psychologii, Uniwersytet w Trewirze, Niemcy

„Nikt nie ma tak głębokiej i rozległej wiedzy na temat opartych na dowodach praktyk dla dzieci i młodzieży – ich opracowania, ewaluacji i wdrożenia, jak również ich zalet i ograniczeń – jak Weisz i Kazdin. W tym wydaniu dokładnie przedstawiono niemal wszystkie problemy, jakim muszą stawiać czoło klinicyści, a w osobnej części omówiono wdrażanie interwencji opartych na dowodach w rozmaitych kontekstach klinicznych. Każdy klinicysta i badacz kliniczny będzie chciał mieć to autorytatywne źródło na swojej półce, a dla nauczycieli będzie ono doskonałą pomocą na zaawansowanych kursach poświęconych interwencjom psychologicznym”.
David H. Barlow, Ph.D., A.B.P.P., emerytowany profesor psychologii i psychiatrii oraz założyciel, Ośrodek Zaburzeń Lękowych i Pokrewnych, Uniwersytet Bostoński, Stany Zjednoczone.

Z okładki:

Napisany przez światowej sławy specjalistów podręcznik jest praktycznym przeglądem opartych na dowodach terapii dzieci i młodzieży z problemami społecznymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Czołowi przedstawiciele tej dziedziny w przystępny sposób opisują swoje osiągnięcia, rozwój poszczególnych koncepcji, ich podstawy teoretyczne i empiryczne oraz praktyczne uwarunkowania stosowania terapii. Autorzy omawiają szeroki zakres problemów klinicznych: od lęku, depresji młodzieńczej, ADHD przez zachowania opozycyjne, aż do zaburzeń odżywiania, autyzmu i innych.

„A.E. Kazdin i J.R. Weisz po raz kolejny zaprezentowali niezwykłą publikację naukową – zmuszającą do myślenia, wciągającą i aktualną. Zarówno oni, jak i autorzy poszczególnych rozdziałów stworzyli swoisty przewodnik po meandrach psychoterapii, starając się równocześnie zniwelować różnicę między badaniami wyników terapii a praktyką kliniczną, choć, zdaniem niektórych badaczy, jest to niemożliwe. Książka przedstawia obecny stan badań i praktycznych dokonań z zakresu psychoterapii dzieci i młodzieży. Po okresie wieloletnich zaniedbań – przynajmniej w porównaniu z podobnymi badaniami u dorosłych – mamy wreszcie pewność, że będziemy mogli lepiej i z większą odpowiedzialnością służyć pomocą dzieciom i ich rodzinom. Niniejsza praca będzie przydatna zarówno doświadczonym, jak i początkującym terapeutom”.

Dr Thomas H. Ollendick, Wydział Psychologii, Instytut Politechniczny i Uniwersytet Stanu Virginia

SPIS TREŚCI:

CZĘŚĆ I. PODSTAWY BADAŃ NAD PSYCHOTERAPIĄ DZIECI I MŁODZIEŻY

1. Wprowadzenie. Kontekst, źródła i cele  25
Alan E. Kazdin, John R. Weisz

CZĘŚĆ II. METODY TERAPII I PROBLEMY

A. ZABURZENIA I PROBLEMY INTERNALIZACYJNE

2. Terapia lęku ukierunkowana na dziecko  41
Philip C. Kendall, Erika A. Crawford, Elana R. Kagan, Jami M. Furr, Jennifer L. Podell

3. Leczenie zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci. Terapia poznawczo-behawioralna oparta na ekspozycji  62
Martin E. Franklin, Sarah H. Morris, Jennifer B. Freeman, John S. March

4. Terapia poznawczo-behawioralna depresji młodzieńczej  79
Paul Rohde

5. Psychoterapia interpersonalna depresji młodzieńczej  101
Colleen M. Jacobson, Laura H. Mufson, Jami F. Young

B. ZABURZENIA i PROBLEMY EKSTERNALIZACYJNE

6. Ewolucja oregońskiego modelu treningu umiejętności wychowawczych – interwencja ukierunkowana na zachowania antyspołeczne u dzieci i młodzieży  125
Marion S. Forgatch, Abigail H. Gewirtz

7. Terapia interakcji rodzic–dziecko oraz leczenie zaburzeń z zachowaniami dezorganizującymi  147
Alison R. Zisser-Nathenson, Amy D. Herschell, Sheila M. Eyberg

8. Seria programów treningowych „The Incredible Years” dla rodziców, nauczycieli i dzieci. Wieloaspektowa metoda terapii małych dzieci wykazujących problemy z zachowaniem  169
Carolyn Webster-Stratton, M. Jamila Reid

9. Trening umiejętności wychowawczych i trening umiejętności rozwiązywania problemów w leczeniu problemów z zachowaniem u dzieci i młodzieży  194
Alan E. Kazdin

10. Program „Coping Power” dla dzieci przejawiających zachowania agresywne  214
Nicole P. Powell, John E. Lochman, Caroline L. Boxmeyer, Tammy D. Barry, Dustin A. Pardini

11. Oregoński program terapii i opieki zastępczej dla młodzieży. Badania i wdrożenie  235
Rohanna Buchanan, Patricia Chamberlain, Dana K. Smith

12. Terapia multisystemowa poważnych zachowań antyspołecznych  259
Scott W. Henggeler, Cindy M. Schaeffer

13. Letnie programy terapeutyczne dla dzieci z ADHD  281
William E. Pelham, Jr., Elizabeth M. Gnagy, Andrew R. Greiner, Gregory A. Fabiano, Daniel A. Waschbusch, Erika K. Coles

C. INNE ZABURZENIA i SPECJALNE ZASTOSOWANIA

14. Opracowanie i testowanie interwencji dla młodzieży dokonującej samobójczych i niesamobójczych samouszkodzeń  307
Anthony Spirito, Christianne Esposito-Smythers, Jennifer Wolff

15. Terapia poznawczo-behawioralna ukierunkowana na traumę dla dzieci po urazie psychicznym  326
Judith A. Cohen, Anthony P. Mannarino, Esther Deblinger

16. Leczenie zaburzenia ze spektrum autyzmu za pomocą metody wczesnego startu  349
Katherine S. Davlantis, Geraldine Dawson, Sally J. Rogers

17. Trening reakcji kluczowych dla osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu  369
Robert L. Koegel, Lynn Kern Koegel, Ty W. Vernon, Lauren I. Brookman-Frazee

18. Terapia oparta na rodzinie i behawioralna systemowa terapia rodzin dla młodzieży z zaburzeniami odżywiania się  390
Daniel Le Grange, Arthur L. Robin

19. Terapia behawioralna moczenia się i zanieczyszczania się kałem  411
Michael W. Mellon, Arthur C. Houts

20. Funkcjonalna terapia rodzinna dla młodzieży z zaburzeniami związanymi z używaniem substancji psychoaktywnych  431
Holly Barrett Waldron, Janet L. Brody, Hyman Hops

CZĘŚĆ III. WDROŻENIE I UPOWSZECHNIENIE. ZASTOSOWANIE METOD TERAPII W NOWYCH POPULACJACH I NOWYCH WARUNKACH

21. Psychoterapie oparte na dowodach z udziałem dzieci i młodzieży należących do mniejszości etnicznych  455
Stanley J. Huey, Jr., Antonio J. Polo

22. Przekraczanie barier narodowych, kulturowych i językowych – wdrażanie i testowanie praktyk opartych na dowodach w Norwegii  477
Terje Ogden, Elisabeth Askeland, Bernadette Christensen, Terje Christiansen, John Kjøbli

23. Wdrażanie i testowanie metod psychoterapii dla młodzieży w Krajowym Centrum Praktyki Opartej na Dowodach w Nowej Zelandii  498
Sally N. Merry, Karolina Stasiak, Bronwyn Dunnachie, Tania Anstiss, Mathijs Lucassen, Tania Cargo

24. Koncepcja poprawy krajowej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Angielski program poprawy dostępności terapii psychologicznych dla dzieci i młodzieży  520
Stephen Scott

25. Upowszechnienie programu pozytywnego wychowania („Triple P”) na poziomie międzynarodowym  538
Matthew R. Sanders, Karen M. T. Turner

CZĘŚĆ IV. ZAGADNIENIA O KLUCZOWYM ZNACZENIU DLA BADAŃ NAD PSYCHOTERAPIĄ DZIECI I MŁODZIEŻY

26. Kwestie etyczne w badaniach nad psychoterapią dzieci i młodzieży  563
Adam Fried, Celia B. Fisher

27. Wdrażanie opartych na dowodach psychoterapii dzieci i młodzieży w złożonych systemach ochrony zdrowia psychicznego  583
Kimberly Eaton Hoagwood, Robin Peth-Pierce, Elizabeth Glaeser, Emma Whitmyre, Priscilla Shorter, Maria Michelle Vardanian

28. Wykorzystanie danych psychopatologii rozwojowej w psychoterapii dzieci i młodzieży  605
Dante Cicchetti, Sheree L. Toth

29. Personalizacja opartej na dowodach psychoterapii dzieci i młodzieży w warunkach klinicznych  625
Mei Yi Ng, John R. Weisz

30. Wkład rewolucji neurobiologicznej w rozwój psychoterapii dzieci i młodzieży  649
Matthew Peverill, Katie A. McLaughlin

31. Zagadnienia związane z diagnozą w psychoterapii dzieci i młodzieży  668
Andres De Los Reyes, Tara M. Augenstein, Amelia Aldao

32. Metody terapii problemów psychicznych dzieci i młodzieży wspomagane technologią  689
Pim Cuijpers, David D. Ebert, Mirjam Reijnders, Yvonne Stikkelbroek

CZĘŚĆ V. WNIOSKI I KIERUNKI DALSZEGO ROZWOJU

33. Stan obecny i przyszłość opartych na dowodach psychoterapii dzieci i młodzieży  713
John R. Weisz, Alan E. Kazdin

Indeks osobowy  737

Indeks rzeczowy   755

Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach, Alan E. Kazdin, John R. Weisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006