Nigdy nie słuchaj ludzi, którzy mówią ci, że to wszystko dzieje się w twojej głowie i musisz wziąć się w garść. Ataki paniki są spowodowane przez zbyt silną reakcję ciała migdałowatego. Są reakcją biologiczną i nie można ich pokonać za pomocą logicznej argumentacji pochodzącej z kory mózgu.

s. 122

„(…) uważność oznacza zrozumienie, że wszystko, co posiadamy, to trwająca chwila, a także praktykowanie nowego sposobu bycia w tej chwili i obserwowania jej: koncentrowania się na przyjmowaniu, akceptowaniu i byciu świadomym tego, czego doświadczamy.”

/s. 244/

Spis treści:

Podziękowania
Wstęp. Skąd się bierze lęk

Część 1. Podstawy wiedzy o lęku

1. Lęk w mózgu
2. Źródło lęku. Jak działa ciało migdałowate
3. Jak kora mózgowa uruchamia lęk
4. Określanie miejsca powstawania lęku: ciało migdałowate, kora mózgu czy oba te obszary?

Część 2. Kontrolowanie lęku powstającego w ciele migdałowatym

5. Reakcja na stres i atak paniki
6. Korzystanie z relaksacji
7. Jak działają wyzwalacze lęku
8. Jak uczyć ciało migdałowate przez doświadczenie
9. Ćwiczenia i sposoby zasypiania oparte na wyciszaniu lęku powstającego w ciele migdałowatym

Część. Kontrolowanie lęku powstającego w korze mózgowej

10. Schematy myślenia powodujące lęk
11. Jak uspokoić korę mózgową

Zakończenie: Jak wykorzystać informacje zawarte w książce, aby żyć bez lęku

Zalecane lektury
Bibliografia

Zalękniony mózg. Jak dzięki sile nauronauki pokonać zaburzenia lękowe, ataki paniki i zamartwianie się, Catherine M. Pittman, Elizabeth M. Karle, WUJ, Kraków 2018