Fot. Gabinet psychoterapii superEGO

Dlaczego nienawidzimy ludzi, których kochamy? Powodów jest kilka. Nienawidzimy ich, gdyż w nieunikniony sposób nas frustrują. Nienawidzimy ich także dlatego, że nienawiść stanowi część naszej natury i nierzadko kierujemy te uczucia do najważniejszych osób w naszym życiu. Nienawidzimy ich, gdyż tak bardzo ich potrzebujemy, a także z powodu zawiści, że mają oni te cechy, których my nie mamy. Ale na najbardziej podstawowym poziomie nienawidzimy ukochane obiekty, ponieważ musimy uznać, ze nie należą one do nas, że mają własne, odrębne, indywidualne, niepowtarzalne self, własne myśli i punkty widzenia. Pomimo wysiłków nie udaje się sprawić, by stały się  naszą własnością. /s. 79/


„Obiekt przejściowy” staje się pierwszym posiadanym przez dziecko obiektem niebędącym nim i jest on ważny pomimo tego, że symbolizuje obiekt częściowy (pierś), bowiem nie jest ani niemowlęciem, ani piersią. Wrażliwi rodzice wiedzą, że obiektu przejściowego nie należy zastępować innym, ani nawet prać; musi on towarzyszyć niemowlęciu, być kochany lub nadużywany zgodnie z kaprysami dziecka. (…) Ostatecznie straci on swoja rolę, ale nie zostanie ani zapomniany, ani też opłakany – po prostu stopniowo, kiedy pojawi się szersze spektrum doświadczeń kulturowych, straci swoje znaczenie. (…) Kiedy dziecko zaczyna mówić obiekt przejściowy zyskuje imię. /s. 121-122/


Uzależnienia od narkotyków, okaleczanie się, anoreksja lub bulimia, wdawanie sie w bójki, podejmowanie prób samobójczych – wszystko to są przejawy ataku na własne ciało. Dojrzewające ciało seksualne staje się obiektem niszczycielskich impulsów nastolatka, a zachowania te ujawniają konflikt, jaki wiąże się z osiągnięciem okresu dojrzałości, czyli różnicowanie na osobników płci męskiej lub żeńskiej. /s. 175/


Freud jako mężczyzna kładł nacisk na brak i kastrację, czyli dwa aspekty leżące także u podłoża nieświadomości męskiej, zaś Melanie Klein jako kobieta podkreślała aspekty pozytywne. Podczas, gdy Freud zwraca uwagę na podstawowe znaczenie ojca i jego penisa, Melanie Klein podkreślała pierwotną wagę matki i jej piersi oraz łona, a także dziecięcych fantazji o penisie znajdującym się wewnątrz matki. Freud patrzył na kobiece lęki małej dziewczynki i na jej rozwój jako zjawisko pozostające w relacji do ojca; Melanie Klein widziała relacje dziewczynki z matką jako przeszkodę na drodze rozwoju jej kobiecości. /s. 184/


SPIS TREŚCI:

Zawartość:

Część I: Podstawowe pojęcia i ból psychiczny

1. Obrony, Catia Galatariotou
2. Pozycja paranoidalno-schizoidalna, Betty Joseph
3. Pozycja depresyjna, Priscilla Roth
4. Zawiść i jej związki z poczuciem winy oraz identyfikacją projekcyjną, Kate Barrows

Część II: Symbolizacja

5. Sprzyjające środowisko, Jennifer Johns
6. Tworzenie symbolu i budowanie świata wewnętrznego, Giovanna Rita Di Ceglie
7. Ewolucja teorii marzeń sennych, Susan Budd

Część III: Seksualność i kształtowanie się poczucia tożsamości

8. Tożsamość płciowa i rzeczywistość, M. Egle Laufer
9. Kobiecość, Dana Birksted-Breen
10. Kompleks Edypa, Michael Feldman
11. Kopleks Edypa II, Gregorio Kohon

Część IV: Pacjent i analityk

12. Przeniesienie i przeciwprzeniesienie. Podejście historyczne, Margret Tonnesmann
13. Identyfikacja projekcyjna, Priscilla Roth
14. Dwa podejścia do interpretacji oraz związki między nimi, David Riley

Część V: Ekstremalne stany psychiczne

15. Perwersja – sadyzm i przetrwanie, Don Campbell
16. Trauma i możliwość powrotu do równowagi, Caroline Garland

Współczesna psychoanaliza brytyjska. Podstawowe zagadnienia, red. Budd Susan, Rusbridger Richard, Oficyna Ingenium, 2013