To, co dzieje się w kontakcie z pacjentem, będzie wpływać na jego chęć do dzielenia się najbardziej intymnymi przeżyciami, a tym samym na uzyskiwane w badaniu pacjenta informacje. Dodatkowo należy pamiętać o wartości leczniczej samej relacji lekarza z pacjentem, której nie można przecenić. /s. 17/


Książka znakomicie wpisuje się w to, co jest istotą naszej (psychiatry, psychoterapeuty, psychologa czy po prostu terapeuty) relacji z pacjentem, a więc w dialogowość, rozumianą jako wymienność ról – nadawca (terapeuta lub pacjent) staje się za chwilę odbiorcą (pacjent lub terapeuta). Ta wymienność ról dialogowych jest często zaniedbywana w kontakcie lekarz – jego pacjent i odtworzeniu tej cechy dialogu z osobami cierpiącymi na zaburzenia psychiczne w dużej mierze poświęcona jest książka Bartosza Grabskiego. Jest ona znakomitym przykładem tego, że podręcznik akademicki w dziedzinie zbliżającej się do nauk normatywnych (definicje, granice, wyjątki) może być fascynującą lekturą, o bardzo podmiotowym podejściu do badanych, a przede wszystkim w dużej mierze posługującą się językiem chorych, ich narracjami. Myślę, że książka ta powinna być lekturą nie tylko dla studentów, lecz również dla doświadczonych już klinicystów – dla mnie była taką lekturą.
/Z recenzji prof. dra hab. n. med. Andrzeja Czernikiewicza/

Autor często wprost nawiązuje do myśli prof. Antoniego Kępińskiego i innych podobnie myślących klinicystów. Przedstawione wskazówki są spójne z wizją uprawiania psychiatrii promowaną od wielu lat przez ośrodek krakowski, która na pierwszym miejscu stawia bezwzględny szacunek dla osoby chorego oraz jego podmiotowość.
/Z przedmowy prof. dra hab. Józefa Krzysztofa Gierowskiego/

SPIS TREŚCI:

Budowanie relacji lekarz-pacjent
Informacyjna wartość uczuć klinicysty
Postawy klinicysty podczas badania stanu psychicznego w zależności od dominującego obrazu klinicznego – podstawowe wskazówki
Uproszczony podział i lista objawów zaburzeń psychicznych do celów praktycznych, czyli co oceniamy podczas podstawowego badania stanu psychicznego
Zaburzenia emocji i ekspresji emocji
Zaburzenia napędu psychoruchowego (motywacji)
Zaburzenia myślenia
Zaburzenia spostrzegania
Myśli i tendencje samobójcze
Zaburzenia orientacji, zaburzenia uwagi, zaburzenia pamięci
Podstawowe pytania dotyczące seksualności
Uwagi końcowe
Aneks

  1. Uproszczony schemat badania stanu psychicznego
  2. Szablony badania stanu psychicznego
  3. Uproszczony schemat wywiadu
  4. Wywiad obiektywny
    Bibliografia
    Indeks objawów
    Wykaz tabel i diagramów
    O Autorze

Podstawy badania psychiatrycznego dla studentów, lekarzy, psychologow i psychoterapeutów, Bartosz Grabski, WUJ 2015